src="https://static.blogg.se/public/js/script_blogg.js"> Sofia Magdalena -

Näsan i boken

Sitter nu i skolans bibliotek, håller på och studerar förskolans läroplan (Lpfö 98), ska försöka hitta läroplanens mål om språk- och kommunikationsutveckling. Vad ska de små liven lära sig på förskolan? Vill ni ha min lista?

Här kommer den: 

I förskolan skall vi sträva efter att varje barn
·         ”…utvecklar en nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära,” (Lpfö 98. s.?).

·         ”…utveckla sin förmåga att lyssna, berätta, reflektera och ge uttryck för sina uppfattningar,” (Lpfö 98. s.?).

·         ”…tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin   omvärld,” (Lpfö 98. s.?).

·         ”…utveckla ett rikt och nyanserat talspråk och sin förmåga att kommunicera med andra och att uttrycka tankar,” (Lpfö 98. s.?).

·         ”…utvecklar sitt ord- och begreppsförråd och sin förmåga att leka med ord, sitt intresse för skriftspråk och för förståelsen  av symboler samt om deras kommunikativa funktioner,” (Lpfö 98. s.?).

·         ”…utveckla sin skapande förmåga och sin förmågaa att förmedla upplevelser, tankar occh erfarenheter i många uttrycksformer och lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama,” (Lpfö 98. s.?).


Detta är en fjärdedel av alla mål som finns för förskolan. Så jag kommer ha att göra i min kommande yrkesroll.

När jag kollar runt omkring mig sitter alla med sina näsor i böckerna. Det är tentaperiod för många nu, dock inte för mig som sitter med portfolion som ska vara inne nästa tisdag. Johanna sitter snett framförmig och hon är i samma sits, lite pressad måste jag erkänna, men det är tur att jag har någon att bolla med om jag kör fast, så jag hoppas hon kommer sitta där ett tag:) Nina sitter brevid mig med, stackarn är inte helt kry:( Men hon kämpar och kämpar och jag beundrar henne så! 

Nu åter till pluggandet:)

(Ps. fick en fråga för ett tag sen av en tjej som min blogg bara handlar om plugg? Ja nu för tiden gör det de för jag hinner inte med så mycket annat, men jag försöker skriva om annat också.)


Kommentarer
Postat av: Anna

Hej, Sofia! Hittade dig "här" när jag flummade runt istället för att plugga ;)

Flitens lampa lyser ser jag, om det smittar kan du väl skicka över lite såna basilusker till mig, please S.

2009-10-27 @ 10:50:51
URL: http://goanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0